Ξεκινώντας θα ήθελα να διατυπώσω την άποψη της ελεύθερης πρόσβασης παρότι φαίνεται προχωρημένη. Λυπάμαι αλλά επιμένω . . . . Πέρα από αυτό, η υπάρχουσα νομοθεσία θέτει αρκετούς περιορισμούς που νοθεύουν αρκετά αυτό το δικαίωμα.
- Ένα πρώτο ζήτημα είναι αυτό των ποσοστών (5),(6). Έχω τη γνώμη ότι δεν μπορεί να υπάρξει ισχυρό επιχείρημα που να δικαιολογεί το ποσοστό 2% για τα ΑΕΙ και 5% για τα ΤΕΙ. Είναι πιο δίκαιο τα ποσοστά να ήταν ίδια. Εξ άλλου το ποσοστό 3% των αποφοίτων Ιατρικής για τις κατατακτήριες των Οδοντιατρικών Σχολών και αντίστροφα είναι ένα πλεονέκτημα που μάλλον προκαλεί.
- Ένα δεύτερο ζήτημα είναι αυτό του τρόπου κατάταξης (5),(6). Σύμφωνα με το σχετικό νόμο αυτή γίνεται με βάση το βαθμό πτυχίου ή με κατατακτήριες εξετάσεις, γεγονός που καθορίζει η κάθε Σχολή μέχρι τέλος Απριλίου τρέχοντος έτους. Πολλά μπορεί κανείς να σχολιάσει σε ότι αφορά την κατάταξη με βάση το βαθμό πτυχίου. Κατ αρχήν όλες οι Σχολές δεν είναι ισοδύναμες και επομένως οι βαθμοί πτυχίου δεν είναι ισότιμοι. Έτσι το δικαίωμα αυτό ευνοεί τους “αριστούχους” εφόσον δεχθούμε ότι ο βαθμός πτυχίου δεν είναι προϊόν συναλλαγής. Ας δούμε τους βαθμούς εισαγωγής στην Οδοντιατρική Σχολή Θεσσαλονίκης. Εξάλλου είναι κάπως προκλητικό μια Σχολή τη μια χρονιά να κατατάσσει τους πτυχιούχους με εξετάσεις και την επόμενη με βαθμό πτυχίου. Οι υποψήφιοι πρέπει να ξέρουν έγκαιρα τους κανόνες του "παιχνιδιού". Θα διαβάσουν να δώσουν εξετάσεις ή θα πρέπει να διασφαλίσουν ένα καλό βαθμό πτυχίου; Όπως έχει η κατάσταση το σύστημα εισαγωγής είναι από άδικο έως ύποπτο. Τις πλευρές αυτές δεν τις μέτρησε το Υπουργείο Παιδείας όταν έφερε το νόμο αυτό. Δεν τις σκέφτονται όμως και αρκετές Σχολές οι οποίες “ελαφρά τη καρδία” υιοθετούν ένα τέτοιο μέτρο. Το έκανε πέρυσι η Οδοντιατρική Θεσσαλονίκης. Όπως ακούγεται ετοιμάζεται και η Οδοντιατρική Αθήνας. Δηλαδή πώς σκέφτονται οι κύριοι των Οδοντιατρικών Σχολών της χώρας; Το δικαίωμα της δεύτερης ευκαιρίας στην Οδοντιατρική Σχολή καταργείται για τη συντριπτική πλειοψηφία των πτυχιούχων; Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι οι κατατακτήριες εξετάσεις, εφόσον είναι αδιάβλητες, αποτελούν μια μηδενική βάση και επομένως όλοι οι υποψήφιοι βρίσκονται στη ίδια αφετηρία.
- Ένα τρίτο ζήτημα είναι αυτό της συμπλήρωσης των κενών θέσεων (7). Επιτυχόντες των ΑΕΙ (δηλαδή με βαθμό πάνω από τη βάση σε όλα τα μαθήματα) μπορούν να καταλάβουν κενές θέσεις από την κατηγορία των ΤΕΙ. Γιατί δεν ισχύει το αντίστροφο. Μήπως διακρίνω ένα “ρατσισμό” απέναντι στα ΤΕΙ ή όταν έγινε αυτή η ρύθμιση, γιατί έγινε αργότερα, εξυπηρετούσε σκοπιμότητες; Τι γίνεται με τις κενές θέσεις των Οδοντίατρων για τις κατατακτήριες εξετάσεις των Ιατρικών Σχολών αλλά και των Ιατρών για τις κατατακτήριες εξετάσεις των Οδοντιατρικών Σχολών; Γιατί δεν δίνονται σε επιτυχόντες άλλων κατηγοριών; Με βάση το πνεύμα του Νόμου είναι προφανές ότι πρέπει να δίνονται. Δεν υπάρχει όμως στη διατύπωση του νόμου και ταλαιπωρούνται οι υποψήφιοι με χαρακτηριστική την περίπτωση των εξετάσεων στην Ιατρική Πάτρας. Παρέμειναν κενές οι τρεις θέσεις των Οδοντίατρων αλλά η Σχολή δεν τις δίνει σε άλλους επιτυχόντες!
- Ένα τελευταίο είναι το ζήτημα των ισοψηφισάντων. Σύμφωνα με το νόμο στην περίπτωση αυτή η επιλογή γίνεται με βάση το βαθμό πτυχίου. Θαυμάζουμε τη σκληρότητα του νόμου. Εξάλλου, τα πτυχία δεν είναι ισοδύναμα και ένα τέτοιο μέτρο δημιουργεί αδικίες. Τα παραδείγματα δεν λείπουν. Εξάλλου η πιθανότητα ισοψηφίας, εφόσον οι εξετάσεις είναι αδιάβλητες, είναι μικρή. Τι θα συμβεί δηλαδή αν εισαχθούν και ένας-δυό παραπάνω; Η νεολαία μάλλον αξίζει περισσότερα!
- Κλείνοντας το σύντομο αυτό σημείωμα θα ήθελα να καταθέσω τη μακρόχρονη εμπειρία μου και τη γνωριμία μου με τους υποψηφίους των κατατακτηρίων εξετάσεων. Η δεύτερη Σχολή που επιθυμεί ένας πτυχιούχος στις περισσότερες περιπτώσεις είναι η Σχολή που δεν μπόρεσε να εισαχθεί με τις εισαγωγικές εξετάσεις. Επομένως είναι ένα όνειρο χρόνων και οι κατατακτήριες εξετάσεις αποτελούν τη δεύτερη ευκαιρία εφόσον δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα του εξωτερικού. Θα έπρεπει λοιπόν το Υπουργείο να ήταν πιο προσεκτικό στη διαμόρφωση της σχετικής νομοθεσίας.
(1) Ν. 1865/89 Τεύχος Α - Αριθμός φύλλου 210
(2) Ν. 1966/91 Τεύχος Α - Αριθμός φύλλου 147
(3) Ν. 3027/02 ΦΕΚ Α 152 (κατάργηση εξετάσεων ΤΕΙ στη Θεσσαλονίκη)
(4) Ν. 3282/04 Τεύχος Β - Αριθμός φύλλου 1687 15.11.2004
Τεύχος Α - Αριθ. φύλλου 208 1.11.2004
Πρόσφατοι νόμοι
(5) Ν. 3404 Τεύχος Α - Αριθμός φύλλου 260 17.10.2005
(6) Υπουργική Απόφαση Εφημ. Κυβερνήσεως Τεύχος Β - Αριθ. φύλλου 1517 3.11.2005
(7) Ν. 3467/2006 ΦΕΚ Α 128 21.6.2006 (άρθρο 26)
Παντελής Καραγιαννάκης
Καθηγητής Οργανικής Χημείας
3 σχόλια:
Θα μπορούσες να μου πείς πότε αποφασίζουν για την ύλη οι διάφορες Σχολές;
Καταφερα περσι να περασω στην ιατρικη θεσσαλονικης με βαθμο πτυχιου και στην κτηνιατρικη με εξετασεις οποτε εχω δει το νομισμα και απο τις δυο πλευρες του!Συμφωνω απολυτα με τα λεγομενα σας!Ημουν αριστουχα στην πρωτη μου σχολη και δουλεψα σκληρα για να καταφερω να περασω τις κατατακτηριες εξετασεις της κτηνιατρικης και δεν ηταν καθολου ευκολο!Αυτο που θελω να επισημανω είναι οτι οταν γινεται η επιλογη με βαθμο πτυχιου πολλες φορες περνουν φοιτητες οι οποιοι ειχαν απλα μεγαλο βαθμο πτυχιου και ειπαν ας περασω σε ακομη μια σχολη για διαφορους λογους ακομη και για να κρατησουν το ΙΚΑ του μπαμπα η την τριτεκνια για ενα διορισμο(δυστυχως υπαρχουν αναλογες διαταξεις δεν θα επεκταθω) και φυσικα γιατι δεν τους κανει κοπο να κανουν τα χαρτια τους και αν περασουν γραφονται!!Περασαμε 9 ατομα (τει)με βαθμο πτυχιου στην ιατρικη που τελικα επελεξα να παω και απο τα 9 ατομα αυτοι που προχωραμε ειμαστε μονο 3!Πως μπορει να ειναι ισαξια πτυχια που κρινουν την εισαγωγη φοιτητων πτυχιουχων διαφορετικων σχολων?
Κλεινοντας θελω να διαβεβαιώσω οτι αν καποιος διαβασει,δωσει κατατακτηριες και περασει στην επιθυμητη σχολη θα ασχοληθει σοβαρα με τη σχολη και τελικα θα παρει πτυχιο...Καποιος που απλα μπηκε με βαθμο πτυχιου γιατι ειδε φως και μπηκε μπορει απλα να κρατησει μια θεση!
Πες τα ρε Κοπέλα μου..Βασίλης...
Δημοσίευση σχολίου