21 Ιαν 2013

Κατάταξη με βαθμό πτυχίου: πόσο άδικη είναι;;;

Έχουμε παρακολουθήσει το ζήτημα της κατάταξης  στο πλαίσιο του νέου νόμου 3404 του 2005 (Ν. 3404/2005, ΦΕΚ Α/260/17.10.2005). Επομένως τον γνωρίζουμε καλά. Αρκετές κριτικές υπάρχουν σε αυτόν τον ιστότοπο σε επιμέρους πλευρές του. Θα επανέλθω στο ζήτημα του τρόπου κατάταξης. Μεταφέρω τη σχετική παράγραφο από την Υπουργική απόφαση Φ2/121871/Β3 (κατάταξη πτυχιούχων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, άρθρο 2, γενικά θέματα κατατάξεων,ΦΕΚ 1517/3.11.2005 Τεύχος Β): Ο τρόπος κατάταξης των πτυχιούχων (επιλογή με βάση το βαθμό πτυχίου ή με κατατακτήριες εξετάσεις), το  κατά κατηγορία πτυχιούχων εξάμηνο κατάταξης και, σε περίπτωση επιλογής με εξετάσεις, τα εξεταζόμενα μαθήματα και η ύλη τους ανακοινώνονται από τα αντίστοιχα Διοικητικά Συμβούλια (Δ.Σ.) των Τμημάτων των Πανεπιστημίων ή τα Συμβούλια των Τμημάτων των Τ.Ε.Ι. ή Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. το αργότερο μέχρι 30 Απριλίου του  προηγούμενου ακαδημαϊκού έτους. Αναρωτιέμαι, σκέφθηκε ποτέ κάποιος αρμόδιος πόσο άδικη είναι η κατάταξη με βαθμό πτυχίου; Γιατί ενώ έχουν γίνει κάποιες παρεμβάσεις από το Υπουργείο στην αρχική διατύπωση, το ζήτημα της δυνατότητας κατάταξης με βαθμό πτυχίου δεν έχει καθόλου θιγεί. Ας δούμε τα αποτελέσματα των Ιατρικών Σχολών που έχουν αποφασίσει κατάταξη με αυτόν τον τρόπο.
                                                                              ΙΑΤΡΙΚΗ              ΙΑΤΡΙΚΗ                   ΙΑΤΡΙΚΗ
                                                                             ΑΘΗΝΑΣ              ΘΕΣ/ΚΗΣ                 ΘΡΑΚΗΣ
Ας μου επιτραπούν κάποιες παρατηρήσεις:
(1)  Γιατί η Ιατρική Αλεξανδρούπολης ανακοίνωσε τόσο αργά τα αποτελέσματα(7.2.2013); Οι αιτήσεις υποβάλλονται από 1 μέχρι 15 Νοεμβρίου. Πέρασαν πάνω από δύο μήνες!! Και βεβαίως δεν υπάρχει η δικαιολογία της καθυστέρησης λόγω βαθμολόγησης των γραπτών. Αξίζει να σημειώσουμε ότι από τους 5 επιτυχόντες των ΑΕΙ 3 προέρχονταν από στρατιωτικές Σχολές (νοσηλευτική, αστυνομία και πυροσβεστική).
(2)  Ποιες Σχολές μπορούν να έχουν πτυχιούχους με τόσο υψηλό βαθμό πτυχίου; Εχει κάνει κάποια στατιστική το Υπουργείο Παιδείας ή οι Σχολές που επιλέγουν αυτό τον τρόπο κατάταξης; Θα είχε ενδιαφέρον.......Αλήθεια, ποιο είναι το ποσοστό πτυχιούχων των παραπάνω Σχολών με βαθμό πτυχίου πάνω από 9,5;
(3) Το δικαίωμα των παραπέρα σπουδών είναι δικαίωμα μόνο των άριστων  ή "άριστων". Γιατί η άποψη μου είναι ότι πρέπει να το έχουν όλοι!!!!! Εχει γίνει αντιληπτό από τους όποιους αρμόδιους ότι η κατάταξη με βαθμό πτυχίου είναι προνόμιο ολίγων και συγκεκριμένων; Δεν θέλω να αναφέρω τις δικές μου παρατηρήσεις αν και οι Σχολές αποφεύγουν να αναφέρουν το πτυχίο των επιτυχόντων....... Θα αναφέρω όμως μια γενική στατιστική που έχω κάνει στο παρόν ιστολόγιο. Στην ερώτηση "ποιο τρόπο κατάταξης θεωρείτε πιο σωστό τις εξετάσεις ή το βαθμό πτυχίου" το 90% απάντησε με εξετάσεις!!!!!!
(4) Οι άριστοι ή "άριστοι" που εισάγονται σε αυτές τις Σχολές είναι σε θέση να φοιτήσουν αλλά και να αποφοιτήσουν; Σπουδάζουν ή τελικά εγκαταλείπουν; Μπορούν να μας μεταφέρουν την εμπειρία τους οι παραπάνω Ιατρικές αλλά και όποιες άλλες Σχολές;

Παντελής Καραγιαννάκης
Καθηγητής Οργανικής Χημείας

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ κ Κ,
το παραπανω σχόλιο σας σχετικά με το δίλημμα εισαγωγής με κατακτήριες ή με βαθμό πτυχίου με προβληματισε ιδιαίτερα. Διοτι γνωριζω αρκετα ατομα που έχουν μπει στη διαδικασία, άρα τη γνωρίζω πολύ καλά. Θεωρώ ότι και οι δυο τρόποι δεν είναι αξιοκρατικοί. Και θα το εξηγήσω παρακάτω αμέσως. Στην εισαγωγή με το βαθμό πτυχίου ένας μαθητής του Βιολογικού πχ με βαθμό 8.5 (άριστος για το συγκεκριμένο τμημα) δεν μπορεί να διεκδικήσει πουθενά θέση. Αδικο. Με βάση όμως τα στατιστικά σας απ' οσα τα χρόνια γνωρίζω, αν επιχειρούσε για κατατακτήριες και δεν ερχοταν σε σας παλι δεν είχε καμια πιθανότητα να περασει. Δεν θελω να σχολιασω το ποσό που θα χρειαστει διοτι ο κάθε επαγγελματίας αξιολογεί με διαφορετικό τροπο τη δουλεια του. Αλλά μονο ότι και παλι είναι αδικο διοτι καποιος που έχει ορεξη και θεληση αν δεν διαθετει χρηματα δεν θα περάσει.
Επομενως καταλαβαινουμε ότι και οι δυο τροποι στην Ελλαδα του σημερα είναι μη αξιοκρατικοι και αν θελετε την γνωμη μου δεν προκειται να γινουν ποτε. Ο καθενας το βλέπει απο την μερια του, αλλά τι θα σκεφτεί καποιος που βλεπει ενα καθηγητη προετοιμασίας κατακτηριων να κατακρίνει το συστημα του πτυχίου;
ευχαριστω

Παντελής Καραγιαννάκης είπε...

Αγαπητέ φίλε/η,
παρότι δεν μου αρέσει να συνομιλώ με ανώνυμους θα σου απαντήσω γιατί το θέμα έτσι κι αλλιώς υπάρχει. Απλά θα ήθελα να ξέρω το μικρό σου όνομα ή την ιδιότητα σου.
Δεν θα επαναλάβω πράγματα που επανηλειμμένα έχω αναφέρει. Θα επιμείνω μόνο σε ένα ζήτημα το οποίο μάλλον δεν είναι τόσο κατανοητό. Την έννοια του δικαιώματος. Και η γνώμη που διατυπώνω είναι ότι οι σπουδές δεν μπορεί να είναι δικαίωμα των άριστων αλλά όλλων. Και αυτό διασφαλίζεται μόνο με εξετάσεις αρκεί αυτές να είναι αδιάβλητες.
Βέβαια όπου υπάρχουν εξετάσεις υπάρχει και ανταγωνισμός. Και αυτός με τη σειρά του φέρνει και τα φροντιστήρια. Μάλλον όμως δεν είσαι καλά ενημερωμένος. Γιατί μπορεί στις Σχολές υψηλού ανταγωνισμού να είναι περισσότερο αναγκαίο ένα καλό φροντιστήριο σε διαβεβαιώ όμως ότι ακόμα και σ αυτές τις περιπτώσεις επιτυγχάνουν άτομα, έστω λίγα, χωρίς φροντιστήρια. Βεβαίως στις Σχολές όπου ο ανταγωνισμός είναι μικρότερος επιτυγχάνουν αρκετοί χωρίς φροντιστήριο. Ολοι αυτοί δεν θα μπορούσαν να πάνε στις Σχολές αυτές με βαθμό πτυχίου.
Πάντως το ζήτημα των φροντιστηρίων και γενικά το ζήτημα της παραπαιδείας είναι ένα διαφορετικό ζήτημα και όχι ζήτημα αξιοκρατίας. Είναι πολιτικό ζήτημα και οφείλεται στην ανεπάρκεια της δημόσιας εκπαίδευσης. Καί βέβαια παραπαιδεία είναι πολλά πράγματα. Είναι τα φροντιστήρια ξένων γλωσσών, είναι τα φροντιστήρια των Πανελλαδικών εξετάσεων και βέβαια είναι και αυτά που ασχολούνται με κατατακτήριες. Την παραπαιδεία όμως δεν την προκαλούν προφανώς οι φροντιστές.
Την τελευαία σου πρόταση "τι θα σκεφτεί καποιος που βλεπει ενα καθηγητη προετοιμασίας κατακτηριων να κατακρίνει το συστημα του πτυχίου" δεν την καταλαβαίνω ή μάλλον είναι ασαφής. Βέβαια είναι ατυχία που το σύστημα κατάταξης με βαθμό πτυχίου το σχολιάζει ένας φροντιστής. Γιατί μπορώ εύκολα να κατηγορηθώ για ιδιοτέλεια. Αυτό όμως είναι δευτερεύον. Το κύριο είναι: ποιο σύστημα κατάταξης είναι πιο δίκαιο. Πάντως αν θέλεις την άποψη μου, πιστεύω στην ελεύθερη πρόσβαση. Ούτε εξετάσεις ούτε βαθμός πτυχίου!!! Σου κάνει;;;;
Φιλικά
Παντελής Καραγιαννάκης
Χημικός